That rich bitch...

Pengar, rikedom, tillgångar...en alltid så delikat fråga

Handlar inte allt om pengar nu för tiden...

Jag kan tänka att man kikar på fastigheter...i städerna på lägenhetsvärdet...kläderna...snyggaste bilen...dyraste knähunden...smyckena...vännerna...

Här i kring är det inte lika mycket sånt...här är det annat som spelar roll. Lite mer påtagligt annat!

Ved!
Skog!
Mark!

Här kollar man inte in kläderna, här frågar man "jahaa...hur mycket ved har du gjort i år då?..."
Säger man då 50 kubik så får man det där.." ohh..." till svar..
Sen startar konversationen om hur mycket man har släpat, huggit, lyft, dragit ihop och sågat..
..fortsätter så småningom till hur mycket mark man äger, vart gränserna går, jämför trädsorter och vilka maskiner man har till hjälp i skogen...
.....tills man sått, odlat, skördat och malt varandras marker tillräckligt...
............för att nästa gång prata om ved lite till...  

Ved, inte bara en inkomstkälla, utan en outtömlig källa av konversation också!
Fast skog och mark handlar inte om pengar heller..det handlar om att förvalta och ta hand om något levande..det tillhör livet man lever. (så filosofiskt...slå mig med ett vedträ)



Jag ska inte hyckla...Jag älskar det!<3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0